מכירת וילי פוד של צבי ויליגר

כללי

מכירת וילי פוד של צבי ויליגר

גם בתקופה שבה סכומי הכסף שמתגלגלים במשק הופכים גבוהים יותר ויותר, ולעתים אף הופכים לבלתי נתפשים, עדיין אין אנשי עסקים רבים שיכולים להתהדר במכירת חברה שהקימו מאפס עפ"י שווי חברה של קרוב לחצי מיליארד ש"ח צבי ויליגר, ואיתו אחיו הצעיר יוסי, עשו זאת בתחילת 2014 כשמכרו את השליטה ביבואנית המזון הגדולה "וילי פוד" לאיש עסקים ממוצא אוקראיני בשם אלכסנדר גרנובסקי.

למעלה מרבע מיליארד ש"ח לכיסם של האחים ויליגר

הסכום אותו קיבלו יוסי וצבי ויליגר מחברת "אמבלייז" שבבעלותו של גרנובסקי, שהיא זו שבאופן פורמלי רכשה את השליטה ב"וילי פוד" עמד על כ-268 מיליון ש"ח, וזאת תמורת 58% ממניות החברה. חישוב זריז מגלה כי עפ"י המחיר ששולם לאחים ויליגר שווי החברה בעת המכירה עמד על למעלה מ-462 מיליון ש"ח בהחלט נתון מרשים ולא בכדי זכו הוויליגרים לא רק לסכום הכסף העצום אלא גם להערכה רבה במיוחד בעקבות העסקה.

העסקאות המוצלחות של צבי ויליגר

המחיר אותו שילם גרנובסקי לאחים ויליגר עבור השליטה ביבואנית המזון אותה הקימו בשנת 1994, ואשר היקפי המכירות שלה עלו בהתמדה מאז הקמתה, שיקף פרמיה של 29% ביחס לערך מניותיה בבורסה באותם ימים.

את הפרמיה הגבוהה יחסית ניתן לייחס לשני גורמים: האחד, הרצון העז של גרנובסקי להשתמש ב"וילי פוד" כקרש קפיצה אפקטיבי לכיבוש נתח משמעותי בשוק המזון הכשר של ארה"ב כמו גם זה האירופאי שני שווקים שהפוטנציאל של פעילות משמעותית בהם הוא עצום; והשני, הכישרון המוכח של צבי ויליגר בכל הקשור לרקימת עסקאות מורכבות כך שכל הצדדים, ובפרט הוא ואחיו, יצאו נשכרים. בהקשר זה כדאי להזכיר שב-2008 ניצלו האחים ויליגר את להיטותו של האוליגרך המפורסם ארקדי גאידמק להתערות בחברה הישראלית והרצון העז שלו לרכוש חברת מזון כדי למכור לו את השליטה ב"וילי פוד" במחיר גבוה במיוחד (ואגב, על מנת לממן את הרכישה נזקק גאידמק להלוואה, אותה העניקו לו האחים ויליגר, וכשהוא לא הצליח לעמוד בהחזרים הוא נאלץ להשיב לידיהם את המניות).

המשך הובלת החברה גם לאחר המכירה

גם לאחר השלמת עסקת המכירה של השליטה בחברה לידי "אמבלייז" וגרנובסקי נשארו האחים ויליגר בתפקידיהם יוסי כנשיא "וילי פוד" וצבי כיו"ר הדירקטוריון ולהתוות את המדיניות לפיה מתנהלת יבואנית המזון הגדולה וכן להיות אחראים על הפעילות השוטפת.

הסיבה לכך היתה כמובן הרצון של גרנובסקי להבטיח כי "וילי פוד" תמשיך ליהנות מהידע, היכולות והניסיון של יוסי וצבי ויליגר, ולמעשה במסגרת הסכם המכירה אף התחייבו האחים ויליגר לא להתחרות ב"וילי פוד" גם אם יחדלו מלעבוד בה. תמורת התחייבות זו הובטח לוויליגרים סכום של 1.5 מיליון ש"ח לשנה, במשך שש שנים.

Related Posts